Typografie, písmomalířství a kaligrafie

May 16, 2017

Asi jsem se fakt zbláznila, že se pouštím do takového článku. Nicméně si myslím, že bychom se z čistě laického pohledu mohli spolu podívat na to, jaký je rozdíl mezi těmito třemi slovy; typografie, písmomalířství a kaligrafie.

 

 

 

 

 

Měla jsem v sobě nějakou vlastní představu, co tyto tři pojmy znamenají pro mne. Takže:

 

Jak už jsem zmínila mnohokrát, k a l i g r a f i e znamená krásné písmo. Pro mne je kaligrafie písmo psané ručně perem, brkem nebo štětcem, přičemž psané slovo nebo text vytváří určitou formu uměleckého díla. Slovo psané je to, o co tu běží, aspoň v mých mozkových závitech. Spojuje se mi to trošku s malováním (pozor nikoli kreslením). Je tam tah, někdy silný, někdy slabý, každopádně souvislý a navazující. Pokud chcete tvořit kaligrafii, vyžaduje to měsíce, roky cvičení a učení. Je to jako hrát na housle. Chce to čas, disciplínu a dril.

 

H a n d l e t t e r i n g je někde na půl cesty mezi kaligrafií a typografií. Jde o kompozici písmen, slov, která již nejsou čistě psaná, ale spíše nakreslená a pak vhodně poskládaná. Tedy nevznikají čistě jedním souvislým tahem, ale skládají se z tahů různých velikostí i intenzit i směrů. Pokud byste nějaké takové slovo rozstříhali na písmena a chtěli je znovu poskládat do jiného slova, bude to stát za starou belu. Protože vaše původní sestavení sloužilo pouze k vašemu konkrétnímu záměru, konkrétnímu dílu. Nicméně navržený nadpis nebo text v sobě může zahrnovat kaligrafii.

Pokud vám na mysl vyvstalo české slovo písmomalířství, tak ho z mysli zas nechte odplout. Handlettering není úplný ekvivalent českému písmomalířsví, i když tam najdeme společné prvky. Handlettering se pohybuje někde mezi písmomalířsvím, kaligrafií a typografií. Říká se, že obrázek vydá za tisíce slov. Handlettering je sice text, ale zároveň i obrázek.

 

 

 

T y p o g r a f i e je věda. Nikdy jsem ji nestudovala a nic o ní nevím. Ale představuji si to, že je tu někdo, kdo navrhuje písmo, a to je docela fuška, protože každé písmeno musí být navrženo tak, aby celá abeceda spolu souznila a v jakémkoli vzájemném uspořádání písmen tvořila okulibý a hlavně čitelný text. Pracujeme tedy potom s již navrženými písmeny, které samy o sobě měnit sice můžeme, ale spíš jen doplňkově. Jejich sestavením v určitém pořadí a velikosti vytváříme text. Jde v podstatě o tiskové písmo, ať už je přímo v digitalizované podobě nebo ve formě štočků v knihtisku.

 

 

 

Nechť mi všichni absolventi a akademici důkladně vzdělaní v tomto oboru prominou můj laický výklad. A aby toho bláznovství nebylo dost, rozhodla jsem se, že otevřu workshop na handlettering. Víte o tom?

Please reload

poslední příspěvky

July 6, 2017

Please reload

štítky
Please reload

najdete mě na
  • fler
  • Facebook Classic
  • Pinterest Social Icon

© 2019 Renáta Gebauerová. renata@gebauerova.com                                                                                                                    

  • Facebook - Renchinchay
  • Instagram - Gebauerová
  • Google+ - Renáta Gebauerová
  • LinkedIn - Renáta Gebauerová
  • Pinterest - Renchinchay