Kaligrafické potřeby

January 12, 2017

 

Není to moc obvyklé začínat nový rok recenzí místo předsevzetí, ale tak to vyšlo, tak co už.

 

Rozhodla jsem se v krátkosti sepsat moje dosavadní zkušenosti s kaligrafií, které řekněme si upřímně nejsou moc bohaté, ale co vím, to klidně napovím. Navíc jsem účastníkům všech kurzů slíbila různé odkazy a tipy při koupi materiálu apod. a dotazy tohoto tématu neustávají, takže krátký příspěvek na blogu určitě poslouží.

Na psaní kaligrafie budete potřebovat různá udělátka. Záleží, kolik do toho chcete investovat. Pokud chcete vážně začít cvičit psaní, ale moc utrácet nechcete, budete potřebovat zhruba toto:

 

- násadku 

- hrot

- tuš nebo inkoust

- tužku

- pravítko

- gumu

- papír

 

Mimochodem každý účastník kurzu právě takové základní vybavení ode mne dostává.

 

NÁSADKA

Násadka je něco jako tělo pera, které držíte v ruce. Do ní se vkládají hroty, takže vám stačí
v podstatě jedna. Čím déle však budete psát, tím více budete nespokojení s obyčejným redisperem a budete hledat další třeba dřevěné a jiné násadky. S jídlem roste chuť.

Specialitou pro psaní písma copperplate, které se učíme na kurzu, je násadka dámské pérko, která má na svém konci takovou malou nástavbu - laicky řečeno. Právě tato násadka je v Česku zatím nedostupná a nebo nedohledatelná. Já jsem ji v žádném internetovém obchodě nenašla. Proto je objednávám ze zámoří na Scribblers.

 

HROT

Hrot je přirozeně to, co se vkládá do násadky. Existuje velké množství druhů hrotů, které se liší stavbou i použitím. Různé hroty se hodí na různé druhy písma. Sama jsem začínala
s širokými hroty na psaní písma jako je uniciálka, foundational, blackletter a italika. Ale nejvíc jsem si zamilovala písma typu copperplate, English roundhand nebo Engrosser´s script a na ty je třeba právě ono dámské pérko - speciální násadka plus ostrý, ale flexibilní hrot. 

Hroty na copperplate jsou u nás dostupnější, ale ty, které jsou ve světě nejpopulárnější jako jsou Nikko G, Zebra G, Gillot 404 a Hunt 101 jsem u nás stejně nenašla. Výjimkou byl hrot Leonard. Ale nabídka se mění měsíc co měsíc, tak budete v hledání možná úspěšnější než já.

 

TUŠ

Co se týče tuše. Vyzkoušela jsem českou, anglickou, čínskou i francouzskou a dá se říct, že je to v podstatě skoro jedno. Jsem vlastně začátečník a velké rozdíly v tom nevidím. Nevýhoda tuše je, že když píšete, a to musí být pomalu, otevřená lahvička vám vysychá, tuš tuhne, ulpívá na hrotu a nechce téci dolů na papír. Takže doporučuji si koupit malinkou zavařovací skleničku (takové ty co jsou na pečený čaj), 1litr kohinoorky tuše a když vás tuš přestane poslouchat, dolévejte si tuš do té lahvičky. Ušetříte peníze i nervy. Navíc širší hrdlo skleničky vám umožní snazší přístup k namáčení než má většina jiných malých inkoustových lahviček a tuší. 

Barevné umělecké tuše stejné české značky mají u mne doma taky úspěch, takže si to anglickými inkousty už nekomplikuju.

Zlaté, stříbrné a bílé tuše jsou kapitolou sama pro sebe. To zas někdy jindy.

 

TUŽKA, PRAVÍTKO, GUMA

Nenahraditelní pomocníci při přípravě papíru na cvičení nebo konečné dílo. Kdo z nás je takový mistr, že by psal bez linek? 

Aby linky posloužily a nenarušily případné konečné dílo, rozhodně sáhněte po tužce měkké, čili číslo 1 nebo 4B+(čím vyšší číslo tím měkčí). Bude se vám s ní dobře linkovat a hlavně gumovat.

Tužku nepoužívám na psaní samotné, až na výjimky. Taky jsem měla na začátku nápad ušetřit za tuš a pero a cvičit základní tahy a písmena tužkou. Věřte mi, jen bohatí lidé si mohou dovolit levné věci. Pokud se chcete naučit psát, musíte se učit používáním pera a tuše. Při psaní se učíte několik dovedností dohromady a není efektivní je oddělovat. Práce
s držením pera, ovládání hrotu, viskozita tuše, kvalita papíru a v neposlední řadě dokonalé tahy to vše dohromady je umění kaligrafie, které skutečně nelze oblafnout nějakým šetřením materiálu.

 

PAPÍR

Papírem jsem chtěla začít a vlastně s ním (aspoň pro tentokrát) končím.

Dala jsem na doporučení letitých mistrů písmomalířů a koupila jsem si na cvičení originál kaligrafický papír a pak kaligrafický blok Rhodia. Obě média byla výborná a za nic bych neměnila. Pohled do peněženky byl však tristní a tak jsem přece jen začala hledat levnější alternativy. Moje pátrání ještě není úplně u konce, ale co se týče papíru jako takového -. tedy čistě listy papíru, nikoli blok - opět na doporučení hledat papír extra hladký 90g vhodný do inkoustových tiskáren jsem našla značku Clairefontaine, která se svou kvalitou velmi blíží papíru právě v bloku Rhodia. Však jsou jejich bloky ještě dražší než Rhodia. Ale prostě dát tři stovky za pět set stránek na cvičení je schůdnější než stoosmdesát za 80 listů.

Pokud najdu něco jiného, určitě se podělím.

Je až k nevíře, jak důležité je to, že to není ani 80g ani 100g. Papír je ještě mírně průhledný, abyste si pod něho mohli dát lenoch s linkami, ale dostatečně hrubý, aby tuš neprosákla. 

 

Málem bych zapomněla. Nedílnou součástí psaní je voda a měkký (bavlněný) hadřík. Hrot pera je třeba téměř nestále čistit, jinak vám to prostě psát nebude. To je fakt. Vypracování recenze na typ vody a hadru nechám na někom jiném.

 

Psaní zdar a hlavně pomalu.

 

 

 

Please reload

poslední příspěvky

July 6, 2017

Please reload

štítky
Please reload

najdete mě na
  • fler
  • Facebook Classic
  • Pinterest Social Icon

© 2019 Renáta Gebauerová. renata@gebauerova.com                                                                                                                    

  • Facebook - Renchinchay
  • Instagram - Gebauerová
  • Google+ - Renáta Gebauerová
  • LinkedIn - Renáta Gebauerová
  • Pinterest - Renchinchay